Värderingsdrivet företagande – går det?

Går det att kombinera företagande med att ha sin drivkraft i sina värderingar? Det är något som jag själv håller på att utforska. Vi blir fler och fler som under de senaste åren har insett att vi lever i en värld som inte är hållbar och att vi måste förändra våra samhällen på djupet. Samtidigt har vi kanske utbildningar och erfarenheter som inte självklart bidrar till omställningen.

Det är inte helt lätt att förstå hur jag som webbdesigner ska kunna bidra till att göra världen bättre. Det är något jag har brottats mycket med i takt med att klimatångesten växt sig starkare. Webbdesign hänger tätt ihop med marknadsföring som många företag använder för att få oss att fortsätta konsumera ohållbart.

Men det finns också andra slags företag! Kreativa och hållbara företag som brinner för något på riktigt och vill göra sin grej utan att överutnyttja och förstöra. Ja, det finns i själva verket många värderingsdrivna entreprenörer därute som genuint vill bidra och göra världen bättre.

Så vad kan en smått vilsen webbdesigner med klimatångest göra? Hoppa av ekorrhjulet och engagera mig ideellt blev mitt första steg. Starta företag och rikta mig mot genuina, kreativa och hållbara företag är det andra steget. Jag vill bidra till att små företag med stort hjärta blir synliga, så att de i sin tur kan bidra till en vackrare värld.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *